Última actualització: 17 abril, 2024
Vendre aliments en un food truck o establiment de restauració mòbil pot ser una oportunitat atraient per a alguns emprenedors que volen donar a conèixer els seus productes elaborats, ja que en general tenen costos més baixos que un negoci de restauració corrent i la major mobilitat els permet arribar a més públic.
No obstant això, mentre que a Amèrica del Nord, el nord d’Europa i gran part d’Àsia la normativa dels food truck està plenament consolidada, avui dia a Espanya encara prevalen les restriccions, i aquest tipus d’establiments s’han de buscar la vida en recintes de gestió privada, ja que només se’ls permet operar en espai públic en molt comptades ocasions.
Atès que la tendència de la venda de menjar itinerant va en augment a Espanya, amb l’èxit dels vehicles d’estètica vintage que serveixen productes calents allunyats del concepte de fast food per menjar amb les mans, com entrepans, creps o gofres, alguns empresaris que exerceixen aquesta activitat demanen una regulació clara davant el buit legal existent.
Actualment tan sols hi ha requisits generals relacionats amb les instal·lacions, la preparació i conservació d’aliments i neteja, a més dels principis de qualsevol activitat en la qual s’entra en contacte amb aliments.
En aquest post expliquem a grans trets les pràctiques d’higiene que han de seguir els titulars de l’activitat que es fa als food trucks i els que hi treballen.
Per endinsar-nos a la part de permisos i les pràctiques d’higiene, hem de fer-ho dins d’una panoràmica global sobre els passos necessaris per començar la nostra activitat en un food truck. Nosaltres els hem resumit en 7:
Un food truck o establiment de restauració mòbil o ambulant és com qualsevol altre restaurant, o qualsevol altre negoci, petit o mitjà, per la qual cosa requereix un pla per establir com fer-ho viable.
Aquest pla ha d’incloure el concepte general del negoci, el nom, a qui va dirigit, què el distingeix de la competència, com s’organitzarà, els preus dels productes que oferirà i les projeccions financeres de despeses i ingressos (en el cas dels food trucks cal tenir en compte particularitats respecte a altres negocis de restauració com la despesa de combustible i d’ocupació de la via pública, per exemple).
Com vam explicar al post “Obrir un restaurant o bar a Barcelona: què necessito saber?”, el portal Infoautónomos ofereix un exemple que ens pot servir de guia.
Un food truck permet moure per noves ubicacions i desenvolupar nombroses bases de clients. Cal investigar quins llocs permetran desenvolupar l’activitat de venda de menjar ambulant, com els parcs empresarials (a Barcelona, per exemple, les fires de l’Automòbil, Alimentària, GSM Mobile, etc.), mercats d’agricultors, festes locals (hi ha centenars de pobles que celebren diversos esdeveniments l’any), esdeveniments itinerants, etc.
La climatologia és un element crucial a l’hora de buscar localitzacions, així com l’època de l’any. L’excés de fred o de calor, o la pluja, són els principals enemics del fet de sortir a menjar fora, per la qual cosa aquests fenòmens estan estretament vinculats amb l’èxit del food truck.
Cal tenir en compte abans de començar l’aventura empresarial que la regulació de cada lloc i les seves restriccions també poden limitar les nostres opcions. Cal posar-nos en contacte amb cada ajuntament de cada municipi on volem desenvolupar l’activitat per conèixer els permisos necessaris, si es requereix completar una inspecció abans, si hi ha tarifes aplicables o altres restriccions que puguin resultar rellevants.
Com tot negoci, un food truck, per normativa, requereix estar al corrent d’obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, per la qual cosa caldrà que ens assessorem a una gestoria sobre quina figura empresarial és la més adequada per dur a terme la nostra activitat al food truck segons implicacions fiscals i nivells de responsabilitat jurídica (SCP, SL, autònom, etc.)
Com hem dit al principi, els food trucks poden ser una bona opció per a restauradors perquè requereixen una inversió inicial més baixa que els negocis corrents. No obstant això, com tota aventura empresarial, tenen costos, que poden requerir finançament per via de préstecs, línies de crèdit privades o públiques, ajudes de l’administració, etc. És aconsellable informar-se en oficines d’assessoria a emprenedors, com Barcelona Activa en el cas de la capital catalana.
El pas més important és obtenir el food truck. El cost pot variar molt depenent de si es lloga o es compra, dels equipaments que tingui, etc.
Es poden trobar food trucks de segona mà homologats, amb tota la documentació en regla, a la venda en llocs d’anuncis de vehicles, com ara milanuncios.com o Wallapop, per preus d’entre 10.000 i 20.000 euros.
Per efectuar la compra es recomana acudir a un gestor o un advocat que faci tota la tramitació per clarificar les responsabilitats del comprador i el venedor i no oblidar-se cap tràmit.
Arribem a la part de normativa de food trucks, que bàsicament se centra en les ordenances municipals, en l’adequació del vehicle i en les pràctiques d’higiene alimentària. A més, també hi ha una normativa de transport, com a vehicle d’un pes i sovint alçada determinada.
Els food trucks són vehicles, de manera que han de tenir unq assegurança de responsabilitat civil obligatòria, fins i tot els que són caravanes, que com vehicles no motoritzats poden estar coberts per l’assegurança del vehicle que els remolca.
A més, en comptar amb cuina, electrodomèstics, fins i tot bombones de butà, albergar treballadors, etc., ha de comptar amb una assegurança de responsabilitat civil com a negoci, amb cobertures de la patronal (perjudicis que puguin patir els empleats en el lloc de treball), d’explotació (contratemps que tinguin lloc durant l’activitat, com ara un tall que es pugui fer un client amb la superfície a la qual se serveixen els aliments) i de productes (perjudicis per productes que s’han venut, com una toxiinfecció alimentària en un client).
En aquest post de seguros.es es pot trobar informació sobre aquest tema o a SEGURCORAZON també trobaràs informació sobre l’assegurança de responsabilitat civil de venda ambulada.
Un negoci de restauració sobre rodes ha d’intentar treure el màxim partit a canals de difusió com ara xarxes socials per indicar als seus potencials clients on estarà cada dia.
A més, el propi vehicle pot actuar com marquesina mòbil, anunciant amb el millor disseny sobre els productes que ven amb les dades de contacte.
En posts anteriors hem explicat algunes de les pràctiques d’higiene alimentària més habituals que s’apliquen a qualsevol negoci en què es manipulin aliments com és el cas dels food trucks. El fet que qualsevol treballador que entri en contacte amb aliments hagi fet un curs de manipulació d’aliments és un principi fonamental.
Un food truck, per tant, ha de seguir exactament les mateixes pautes d’higiene alimentària i autocontrol que qualsevol restaurant, sigui gran o petit.
No obstant això, hi ha algunes especificitats de la restauració mòbil que hem de tenir en compte. Algunes d’elles són:
A l’estiu, que és quan la gent menja més a l’aire lliure i pot optar per menjar de food trucks, aquest tipus de negocis tenen més feina i poden succeir-se més distraccions en les pràctiques d’higiene, que unides a la calor que afavoreix el creixement de microorganismes, poden resultar en riscos molt elevats de toxiinfecció alimentària.
Aquests cursos es poden dur a terme en consultories de seguretat alimentària com SAIA, amb els beneficis de la Fundació Tripartita.
Recentment, al mes de juliol de 2018, l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària va publicar una guia específica de pràctiques correctes d’higiene per a establiments de restauració mòbil consultable aquí.