18/05/2020

Mesures de prevenció per a la reducció de riscos higienicosanitaris enfront del COVID-19 en el sector hoteler


El sector hoteler s’enfronta a un dels majors reptes, si no el major, dels últims anys. Encara que es recuperi la normalitat (o el que s’ha batejat com a nova normalitat) passaran mesos fins que el turisme es reactivi i abast les xifres dels últims anys. El temps de recuperació depèn molt també de l’actuació del sector enfront de l’amenaça del Covid-19. És evident que guanyar-se com més aviat millor la confiança del consumidor ajudarà a sortir d’aquesta crisi amb menys temps. Fins que no arribi una vacuna, els establiments hauran de prendre mesures per a garantir un ambient segur.

Després de la publicació de l’article amb recomanacions per als restaurants, molts ens han sol·licitat una ampliació per al sector d’hoteler. S’han començat a publicar guies de bones pràctiques. Es poden consultar les elaborades pel Ministeri de Sanitat i el de Turisme, per alguns segells de qualitat turística i fins i tot molts grups hotelers estan elaborant la seva pròpia línia d’actuació. Realment les mesures recollides en aquestes guies són molt nombroses i diverses. L’ànim d’aquest article no és un altre que el de consensuar, segons el nostre criteri com a consultoria especialitzada, les mesures més importants entre totes les que es recullen en les diferents guies publicades. Ho farem basant-nos en els blocs d’higiene personal dels treballadors, neteja i desinfecció i higiene aplicada als clients classificant-ho segons les zones de l’hotel.

ORGANITZACIÓ DEL PERSONAL

  • En cas que existeixin torns de treball, els empleats haurien de respectar sempre el mateix torn. D’aquesta forma, en cas d’aparèixer un positiu, només faria falta posar en quarantena als companys d’aquest torn, mentre que si aquest empleat ha anat girant, la mesura afectarà a tots els torns, amb el gran inconvenient que representaria.
  • Neteja de l’uniforme de treball: en funció de la modalitat d’uniforme, s’ha de determinar el tipus de neteja a aplicar i la seva freqüència de rentada. Es recomana que l’establiment es faci càrrec de la rentada de la roba de treball del personal.
  • Dotar al personal de màscares i EPI quan el lloc de treball i l’avaluació de riscos realitzada prèviament així ho determini, i sempre que no pugui respectar-se la distància interpersonal.
  • S’ha d’evitar el contacte de la roba de carrer i la de treball, mitjançant la instal·lació de taquilles o dotant al personal de porta vestits o similar.

RECEPCIÓ

  • Es recomana informar el client abans de la confirmació de reserva de les condicions de servei i mesures de prevenció establertes en el nostre establiment, per a la seva correcta acceptació.
  • També en arribar s’ha d’informar el client d’aquelles mesures que estem aplicant a l’hotel. Això passa, per exemple, per col·locar un cartell molt visible en recepció o el lliurament d’un tríptic en el moment de fer el check-in.
  • En l’entrada s’haurà de disposar de suficient gel hidroalcohólico perquè els clients puguin procedir a desinfectar-se les mans. Recomanem o repartir-ho en monodosis, amb algun dosificador automàtic, o per part del personal de l’hotel per a evitar que es contamini el dosificador per la manipulació de tota persona que entra a l’establiment.
  • En cas de ser un dispensador corrent, es pot disposar de paper d’un sol ús i escombraries d’accionament no manual perquè el client pugui manipular el dispensador amb més seguretat.
  • És important informar dels centres de salut més pròxims i telèfons d’emergències per si algun client té sospita d’estar infectat en algun moment de la seva estada
  • És important limitar l’aforament màxim de la zona de recepció i establir les mesures necessàries per a assegurar el distanciament entre clients (sempre que no pertanyin a la mateixa unitat familiar)
  • El personal de recepció també haurà d’aplicar el distanciament social i es recomana que portin màscara almenys per a les comunicacions pròximes o sempre que no es pugui mantenir una distància de seguretat.
  • El taulell de recepció haurà de desinfectar-se de manera freqüent. L’equip informàtic i qualsevol altre element haurà de desinfectar-se almenys en iniciar i en finalitzar la jornada.
  • Evitar el pagament amb efectiu sempre que es pugui.
  • En cas que es decideixi prendre la temperatura dels clients si aquesta és superior a 37,5 C s’hauria d’enviar immediatament a un centre de salut per a descartar possible infecció
  • Una altra mesura que s’ha proposat en diverses guies i que ens agrada és la col·locació de pot catifetes desinfectants en l’entrada i fins i tot oferir un servei de desinfecció per a l’exterior de les maletes.
  • Si s’utilitzen targetes o claus, es recomana desinfectar-les al final de l’estada o després de cada ús en el cas que dipositin en recepció.

HABITACIONS

  • Assegurar l’eficàcia dels productes utilitzats en la neteja. En aquest sentit us recordem que el ministeri de Sanitat va actualitzant la llista de virucidas autoritzats
  • Reforçar els plans de neteja i desinfecció, especialment aquelles zones que es toquen molt sovint com a poms, interruptors, comandament a distància de la TV, etc. Especial atenció aquells punts més crítics com a llocs on els clients deixen les maletes o les sabates que han estat en contacte directe amb el sòl del carrer.
  • Disposar de EPIS (Equips de protecció individual) així com solucionis desinfectants, davantals, guants d’un sol ús etc.
  • A les habitacions, el personal ha d’utilitzar un equip de protecció individual sempre i com hem comentat abans, adequat al nivell de risc que es consideri en cada situació. Com a mínim, el personal ha d’utilitzar màscara i guants.
  • Posar cartells d’aforament màxim als ascensors i passadissos que van a les habitacions de tal forma que garantim la distància entre les persones. En cas de no poder assegurar aquesta distància s’aconsella l’ús de màscares
  • En cas que el servei de manteniment hagi d’arreglar alguna zona/parteix de l’habitació, sempre que no es pugui canviar al client d’habitació, mantenir les distàncies de seguretat i intentar aïllar al màxim.
  • Respecte als residus a les habitacions es recomana que la paperera del bany compti amb tapa i accionament no manual. També es recomana eliminar la paperera de l’habitació amb la finalitat que qualsevol mocador, màscara, etc. es concentri en una única paperera amb tapa.
  • S’hauria de reduir en la mesura que sigui possible tots els tèxtils, incloses catifes i altres gentileses.
  • A les habitacions, s’ha de tenir en compte l’airejat d’aquestes, el reemplaçament de tovalloles i de llenceria de llit, ateses les freqüències establertes segons necessitat. 

ZONES COMUNES, ÀREES D’ESBARJO INFANTIL, ANIMACIÓ I ESDEVENIMENTS

  • Controlar els aforaments que marqui el govern en cada fase.
  • Potenciar els programes de neteja, garantint una desinfecció freqüent en aquelles àrees de major concurrència.
  • Tenir cartelleria en les diferents àrees perquè el client conegui les normes d’higiene i aforament.
  • Les zones d’esbarjo s’obriran al públic infantil d’acord amb les directrius de les autoritats competents.
  • Les activitats d’animació, esdeveniments i reunions han de planificar-se de tal forma que permetin controlar els aforaments i respectar la distància mínima de seguretat entre persones
  • En les zones de gimnàs, sauna, spa etc, s’hauran de mantenir les normes específiques de neteja i aforament que es vagin publicant segons cada fase.
  • Les condícies d’ús comú han de comptar amb dispensadors de paper d’assecat o assecador de mans. S’han d’evitar les tovalloles, fins i tot les d’ús individual. 

ALTRES CONSIDERACIONS

Sens dubte l’aplicació de totes aquestes mesures suposa tot un repte per als hotels. Per a poder dur-les a terme amb garanties, és necessari conformar un comitè (si no disposa d’un consell de seguretat i salut) per a definir estratègies i prendre les decisions adequades en aquest sentit.

En cas que es detecti un positiu de Covid-19 en el nostre establiment cal reallotjar a l’afectat en un centre sanitari en cas que es tracti d’un client o al seu domicili en cas de ser un empleat. A partir d’allí caldrà seguir un protocol que va des de la desinfecció de l’establiment al possible aïllament d’empleats.

Com dèiem al principi, és molt important comunicar al client les normes d’higiene que s’han adoptat. Des de SAIA també creiem que una mesura molt encertada és informar el client abans de confirmar la reserva i, una vegada realitzada la mateixa, manar un correu electrònic amb tota la informació a tenir en compte per a evitar el contagi i combatre la propagació del coronavirus.

Creiem que amb l’aplicació d’aquesta guia, que fuig de grans inversions per a centrar-se en mesures d’higiene més exhaustives, el sector d’hoteler pot garantir al client una seguretat enfront del coronavirus. Cada vegada són més les notícies que auguren una vacuna per a finals de 2020 que podria distribuir-se massivament a principis de 2021 així que qualsevol gran inversió quedaria obsoleta.

 

Vull informar-me

 


No et perdis cap post!

Inscriu-te al nostre newsletter i els rebràs al teu correu.



© SAIA 2020