Nova llei estatal contra el desaprofitament alimentari: com es compara amb la pionera llei catalana 3/2020?

5 abril, 2025
Compartir post:
Nova llei estatal contra el desaprofitament alimentari: com es compara amb la pionera llei catalana 3/2020?

Última actualització: 13 abril, 2025

Temps de lectura: 5 minutos

Introducció

El passat 1 d’abril de 2025 es va publicar en el Butlletí Oficial de l’Estat l’esperada Llei 1/2025, de prevenció de les pèrdues i el desaprofitament alimentari, marcant un punt d’inflexió en l’estratègia nacional contra un dels problemes més urgents del nostre sistema alimentari. Es tracta d’una norma ambiciosa i necessària, que busca reduir a la meitat el desaprofitament alimentari en el sector minorista i en el consum d’aquí a 2030, en línia amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 12.3 de Nacions Unides.

 

A Catalunya, aquest impuls normatiu no és nou. Al març de 2020 es va aprovar la Llei 3/2020, de prevenció de les pèrdues i el balafiament alimentaris, convertint-se en la primera comunitat autònoma a legislar específicament sobre aquesta qüestió. No obstant això, el seu desplegament ha estat limitat en els últims anys, en part a l’espera d’una llei estatal que li donés cobertura i coherència a nivell nacional.

Per què una llei estatal de desaprofitament alimentari?

Espanya malgasta anualment al voltant de 1.364 milions de kg d’aliments, segons dades del Ministeri d’Agricultura. Aquesta realitat no sols representa un problema ètic, sinó també econòmic, ambiental i social. El desaprofitament alimentari suposa pèrdues de recursos com l’aigua, l’energia i la terra, contribueix al canvi climàtic i reforça les desigualtats en l’accés a aliments.

 

La nova Llei 1/2025 neix amb un enfocament preventiu, sistèmic i amb voluntat d’harmonització a nivell nacional. Estableix mesures obligatòries per a tots els agents de la cadena alimentària: producció, transformació, distribució, restauració, hostaleria, consumidors, entitats del tercer sector i administracions públiques.

La pionera llei catalana 3/2020: visió avançada, desplegament limitat

La Llei 3/2020 de Catalunya va ser un pas endavant pioner en l’Estat. Reconeixia de manera explícita la necessitat de prevenir el desaprofitament i promovia una jerarquia de prioritats: prevenció, redistribució, valorització i compostatge. Establia l’obligació de disposar d’un pla de prevenció, mesurar i comunicar anualment el volum malgastat, i incloïa requisits específics per a la restauració, com oferir envasos gratuïts perquè el client pugui emportar-se el menjar no consumit.

 

No obstant això, malgrat el seu caràcter avançat, la llei no ha estat plenament desplegada. La falta de reglaments específics, eines homogènies de mesurament i recursos per a la seva implementació han limitat el seu impacte.

Comparativa entre la Llei estatal 1/2025 i la Llei catalana 3/2020

A continuació, destaquem els principals elements comparatius entre totes dues normatives:

 

– Àmbit: Llei estatal – Tota Espanya | Llei catalana – Només Catalunya

– Caràcter: Estatal – Obligatòria i harmonitzada | Catalana – Avançada, sense reglaments

– Pla de prevenció: Estatal – Obligatori excepte excepcions | Catalana – Obligatori excepte microempreses

– Donacions alimentàries: Estatal – Prioritat legal amb traçabilitat | Catalana – Foment sense tants requisits

– Restauració: Ambdues inclouen obligació d’oferir envasos i permetre que el client s’emporti el menjat

– Mesurament: Estatal amb metodologia de la UE | Catalana sense sistema implantat

– Sancions: Ambdues les preveuen, però a Catalunya no s’han desenvolupat plenament

La contribució de SAIA: del diagnòstic a l’acció

En SAIA, com a consultoria especialitzada en sostenibilitat i seguretat alimentària, hem estat compromesos des de fa anys amb la lluita contra el desaprofitament alimentari. Més enllà del diagnòstic, hem volgut acompanyar al sector empresarial amb eines concretes i adaptades a la seva realitat.

 

Guia de reducció del desaprofitament alimentari en restauració comercial (2023):

– Plantilles de registre de desaprofitament.

– Recomanacions per a adaptar la carta.

– Bones pràctiques de conservació i planificació.

– Estratègies per a implicar el personal.

– Eines de comunicació per a sensibilitzar al client.

 

Guia per a forns i pastisseries (pròxima publicació):

– Com adaptar les produccions segons la demanda.

– reaprofitament d’excedents de manera segura i legal.

– Claus per a la donació sense riscos.

– Disseny de promocions responsables.

Què han de fer les empreses a partir d’ara?

Amb l’entrada en vigor de la llei estatal, totes les empreses del sector alimentari, incloent-hi la restauració i la distribució, deuran:

 

  1. Dissenyar un pla de prevenció del desaprofitament.
  2. Mesurar periòdicament les pèrdues i reportar-les.
  3. Fomentar la donació amb seguretat alimentària.
  4. Formar al personal i implicar-lo en bones pràctiques.
  5. Col·laborar amb entitats socials.
  6. Adaptar contractes públics als nous requisits legals.

Conclusions: un nou marc, una gran oportunitat

L’aprovació de la Llei 1/2025 suposa un pas decisiu cap a un model alimentari més just, eficient i sostenible. Suposa també una oportunitat perquè les empreses revisin els seus processos, millorin la seva eficiència i redueixin costos innecessaris.

 

Des de SAIA celebrem aquesta nova etapa i renovem el nostre compromís amb l’acompanyament tècnic, la formació i el desenvolupament de materials adaptats a cada sector.

 

Reduir el desaprofitament no és només complir una llei: és una qüestió d’ètica, de responsabilitat i de visió empresarial de futur.

 

Necessites ajuda per a complir amb la nova llei?

 

Des de SAIA oferim:

– Diagnòstic inicial del desaprofitament alimentari.

– Disseny de plans de prevenció a mesura.

– Formació del personal.

– Acompanyament en auditories o licitacions públiques.

– Accés a les nostres guies sectorials.

Demanar informació

Pots descarregar-te la guia oficial creada per SAIA de desaprofitament alimentari aqui:
GUIA DE PREVENCIÓ DE DESAPROFITAMENT ALIMENTARI EN EL SECTOR DE LA RESTAURACIÓ I CUINES CENTRALS